၀၁။ေဟတုပစၥေယာ-ဟိတ္ေျခာက္ပါးျဖစ္၍ ပစၥယုပၸန္တရားတို႔အား ေက်းဇူးျပဳတတ္ေသာတရား၎။
“ေရေသာက္ျမစ္လွ်င္ ယင္းသစ္ပင္ကို စည္ပင္သမႈ ေက်းဇူးျပဳ ေဟတုပစၥည္းဟူ၍ေခၚ”။
(ေရေသာက္ျမစ္မွ အကိုင္းအခက္ကို စည္ပင္ေအာင္ေထာက္ပ့ံေပးသက့ဲသုိ႔ ဟိတ္ဟူေသာ
ေရေသာက္ျမစ္ေျခာက္ပါးမွ ပစၥယုပၸန္တရားမ်ားကို နည္းတူေက်းဇူျခင္း။)
၀၂။အာရမၼဏပစၥေယာ-အာ႐ုံေျခာက္ပါးျဖစ္၍ ေက်းဇူးျပဳတတ္ေသာတရား၎။
“ေတာင္ေ၀ွးႀကိဳးတန္း မသန္စြမ္းကုိ မပင္ပန္းေစရ ထိုင္ထသမႈ ေက်းဇူးျပဳ အာရမၼဏပစၥည္းဟူ၍ေခၚ”။
(ေတာင္ေ၀ွးႀကိဳးတန္းသည္ မသန္စြမ္းသူကိုေထာက္တြယ္ရာျပဳသက့ဲသုိ႔ အာ႐ုံ၆ပါးတို႔ကအာရမၼဏိကမ်ားကို ေထာက္တြယ္ရာျပဳေပးဧ။္)
၀၃။အဓိပတိပစၥေယာ-အႀကီးမႉးျဖစ္၍ ေက်းဇူးျပဳတတ္ေသာတရား၎။
“စၾကာမင္းရွင္ အုပ္စုိးသြင္သို႔ ၿပိဳင္ယွဥ္မရွိ အုပ္စုိးဘိ အဓိပတိပစၥည္းေခၚ”။
(စၾကၤာမင္းသည္ ၿပိဳင္ဘက္မရွိေအာင္ အုပ္စုိးသလို အဓိပတိပစၥည္းလည္းၿပိဳင္ဘက္မရိွ အစုိးရသည္။)
၀၄။အနႏၲရပစၥေယာ-အျခားမ့ဲ(တဆက္ထဲအၾကားမရွိ)ျဖစ္၍ ေက်းဇူးျပဳတတ္ေသာတရား၎။
“စၾကာမင္းဖ်ား နတ္ရြာလားေသာ္ သားႀကီးနန္းရ ျဖစ္ရပမာ ျခားရာမရွိ ေက်းဇူးျပဳဘိ အနႏၲရပစၥည္းေခၚ”။
(စၾကာမင္းနတ္ရြာလားေသာ္ သားႀကီးနန္းတက္ရေအာင္စၾကၤာမင္း(နတ္ရြာလားမႈ)ကေက်းဇူးျပဳသလို ေနာက္ပစၥည္းျဖစ္တည္
ႏိုင္ရန္ ေရွ႕ပစၥည္းကေက်းဇူးျပဳေပးျခင္းသေဘာ။)
၀၅။သမနႏၲရပစၥေယာ-ေကာင္းစြာအျခားမ့ဲ(တဆက္တည္း အၾကားမရွိ)ျဖစ္၍ ေက်းဇူးျပဳတတ္ေသာတရား၎။
“စၾကာမင္းဖ်ား ေတာထြက္သြားေသာ္သားႀကီးနန္းရ ျဖစ္ရပမာ ျခားရာမရွိေက်းဇူးရွိ သမနႏၲရပစၥည္းေခၚ”။
(စၾကၤာမင္းေတာထြက္သြားက သားႀကီးနန္းတက္ရသလို ေရွ႕ပစၥည္းကေနာက္ပစၥည္းျဖစ္ေပၚေစရန္ေက်းဇူးျပဳျခင္း)
၀၆။သဟဇာတပစၥေယာ-အတူတကြျဖစ္၍ေက်းဇူးျပဳတတ္ေသာ တရား၎။
“ဆီမီးေတာက္ေသာ္ အလင္းေပၚသုိ႔ထို႔တူတသီး ပစၥည္းပစၥယုပၸန္ အတူျဖစ္မႈ ေက်းဇူးျပဳ သဟဇာတပစၥည္းေခၚ”။
(ဆီမီးေတာက္သည္ႏွင့္တၿပိဳင္နက္ အလင္းျဖစ္ေပၚကာေက်းဇူးျပဳသလို ပစၥည္းပစၥဳပၸန္ အတူျဖစ္၍ေက်းဇူျပဳမႈသေဘာ)။
၀၇။အညမညပစၥေယာ-အခ်င္းခ်င္းအျပန္အလွန္ေက်းဇူးျပဳတတ္ေသာတရား၎။
“သစ္သားသုံးခြ ခ်င္းခ်င္းမသို႔ ျပန္လွန္သမႈ ေက်းဇူးျပဳ အညမညပစၥည္းေခၚ”
(သုံးေခ်ာင္းေထာက္တစ္ခု၌ရွိေသာ ဒုတ္သုံးေခ်ာင္းသည္ အျပန္အလွန္ေဖးမေထာက္ပ့ံေပးသက့ဲသုိ႔ ပစၥည္းပစၥယုပၸန္ခ်င္း
ေထာက္တည္ႏိုင္ရန္အတြက္ အျပန္လွန္ေက်းဇူးျပဳျခင္းသေဘာ။)
၀၈။နိႆႆႆႆ ယပစၥေယာ-မွီရာျဖစ္၍ ေက်းဇူးျပဳတတ္ေသာတရား၎။
“သစ္ပင္တည္ရာ ေျမပမာလွ်င္ မွီရာတည္မႈ ေက်းဇူးျပဳ နိႆယပစၥည္းေခၚ”
(ေျမျပင္သည္ သစ္ပင္ဧ။္မွီခိုရာအျဖစ္ျဖင့္ေက်းဇူးျပဳသလို ပစၥည္းတရားသည္လည္း ပစၥယုပၸန္တရားဧ။္
မွီခိုရာအျဖစ္ျဖင့္ ေက်းဇူးျပဳျခင္းသေဘာ။)
၀၉။ဥပနိႆ ယပစၥေယာ-အားႀကီးေသာအေၾကာင္းျဖစ္၍ ေက်းဇူးျပဳတတ္ေသာတရား၎။
“မိုးႀကီးပမာ သတၱ၀ါေတြ တည္ေနႏိုင္မႈေက်းဇူးျပဳ ဥပနိႆ ယပစၥည္းေခၚ”။
(မိုးႀကီးရြာခ်မႈသည္ သတၱ၀ါမ်ားရွင္သန္ႏိုင္ရန္ အားႀကီးစြာအေထာက္ပ့ံေပးသက့ဲသုိ႔ ပစၥယုပၸန္တရားမ်ားျဖစ္ေပၚရပ္တည္
ႏိုင္ရန္ ဥပနိႆ ယပစၥည္းျဖင့္ အားႀကီးစြာေထာက္ပ့ံေပးျခင္းသေဘာ။)
၁၀။ပုေရဇာတပစၥေယာ-ေရွး၌ျဖစ္ႏွင့္၍ေက်းဇူးျပဳတတ္ေသာတရား၎။
“ကမၻာဦးက ေနႏွင့္လသုိ႔ ေရွ႕ျဖစ္လာျငား ထိုတရားက ေနာက္၌ျဖစ္မႈ တရားစုကို ျဖစ္တည္သမႈ ေက်းဇူးျပဳ ပုေရဇာတပစၥည္းေခၚ”။
(ကမၻာဦး၌ျဖစ္ေပၚခ့ဲေသာေန,လမ်ားက ေနာက္ျဖစ္တ့ဲေတာေတာင္ေရေျမသဘာ၀ႏွင့္ သတၱ၀ါမ်ားကုိေက်းဇူးျပဳသက့ဲသုိ႔ ဦးစြာျဖစ္ႏွင့္ေသာ
ပစၥည္းတရားက ေနာက္မွျဖစ္တ့ဲပစၥည္းတရားကုိ ေက်းဇူးျပဳျခင္းသေဘာ။)
၁၁။ပစၧာဇာတပစၥေယာ-ေနာက္၌ျဖစ္၍ေက်းဇူးျပဳတတ္ေသာတရား၎။
“ဠင္းတငယ္ေသာ္ အစာေမွ်ာ္သုိ႔. ေနာက္ေပၚလာသည့္ ပစၥည္းတရားစုေက်းဇူးျပဳ ပစၧာဇာတပစၥည္းေခၚ”။
(လင္းတငယ္ဧ။္အစာေမွ်ာ္လင့္(ေတာင့္တမႈ)က အစာစားရမႈကိုျဖစ္ေပၚလာေအာင္ ေထာက္ပ့ံေပးသက့ဲသုိ႔ ေနာက္၌ျဖစ္မည့္ပစၥည္းတရား
က အရင္ျဖစ္ခ့ဲတ့ဲပစၥယုပၸန္တရားကုိ ေက်းဇူးျပဳျခင္းသေဘာ။)
၁၂။အာေသ၀နပစၥေယာ-အဖန္တလဲလဲမွီ၀ဲထုံအပ္သည္ျဖစ္၍ ေက်းဇူးျပဳတတ္ေသာတရား၎။
“ေရွး၌ထုံထား နံ႔သာလားသုိ႔ ေရွ႕ဖ်ားက်မ္းဂန္ ေလ့လာသန္လတ္ ေနာက္ထပ္က်မ္းဂန္ အျမင္သန္သည္ ဧကန္အာေသ၀နသေဘာတည္း”။
(ငယ္စဥ္က ထပ္ခါထပ္ခါသင္ယူထားေသာအတတ္ပညာမ်ားသည္ ေနာက္ထပ္သင္ယူမည့္အတတ္ပညာမ်ားအတြက္ အေထာက္အကူ ျပဳသက့ဲသုိ႔ အဖန္ဖန္အထပ္ထပ္ မွီ၀ဲထုံအပ္ေသာ ပစၥည္းတရားက ပစၥယုပၸန္တရားတို႔ကို ေက်းဇူးျပဳျခင္းသေဘာ။)
၁၃။ကမၼပစၥေယာ-အေၾကာင္းကံျဖစ္၍ေက်းဇူးျပဳတတ္ေသာတရား၎။
“မ်ိဳးေစ့အလား ပမာထား၍ ႏွစ္ပါးေသာကံ အေျခခံကာ ေ၀ဖန္သမႈ ေက်းဇူးျပဳကမၼပစၥည္းေခၚ”။
(မ်ိဳးေစ့သည္ သစ္ပင္ရွင္သန္ျဖစ္ေပၚရန္ေက်းဇူးျပဳသက့ဲသုိ႔ အေၾကာင္းကံတရားက အက်ိဳဳးပစၥယုပၸန္
တရားကုိ ေက်းဇူးျပဳျခင္းသေဘာ။)
၁၄။၀ိပါကပစၥေယာ-အက်ိဳးျဖစ္၍ ေက်းဇူးျပဳတတ္ေသာတရား၎။
“ရိပ္ခိုနားေန သြန္းေလေျပသုိ႔ ကံေနအလား အျဖစ္မ်ားမႈ ေက်းဇူးျပဳ ၀ိပါကပစၥည္းေခၚ”။
(အရိပ္၌နားခိုသူအား ေလေျပေလညွင္းကထပ္ဆင့္ေအးျမေစသလို ကုသုိလ္တရားရ့ဲအက်ိဳးကုိ
အက်ိဳး၀ိပါက္မ်ားက ထပ္ဆင့္အေထာက္ပ့ံေပးျခင္းသေဘာ။)
၁၅။အာဟာရပစၥေယာ-ေထာက္ပံ႔ခိုက္ခန္႔ေစတတ္သည္ျဖစ္၍ ေက်းဇူးျပဳတတ္ေသာတရား၎။
“အိမ္ကိုက်ားကန္ ျဖစ္ရဟန္သုိ႔ သဏၭာန္ တူစြာ ေထာက္ပ့ံသမႈ ေက်းဇူးျပဳ အာဟာရပစၥည္းေခၚ”။
(ယုိင္နဲ႔ေနတ့ဲအိမ္ကို က်ားကန္ကာေထာက္ကူေပးထားသက့ဲသုိ႔ ပစၥယုပၸန္တရားမ်ားရပ္တည္ႏိုင္ရန္
အာဟာရပစၥည္းတရားမ်ားက ေထာက္ပံ့ေက်းဇူးျပဳျခင္းသေဘာ။)
၁၆။ဣႃႏၵိယပစၥေယာ-အစုိးရသည္ျဖစ္၍ေက်းဇူးျပဳတတ္ေသာတရား၎။
“မိမိဆိုင္ရာ ကိစၥမွာလွ်င္ ေကာင္းစြာစုိးရျဖစ္ရစင္စစ္ ပေဒသရာဇ္ စုိးအုပ္လွစ္သို႔ေခၚတြင္သမႈ ေက်းဇူးျပဳ ဣႃႏၵိယပစၥည္းေခၚ”။
(ပေဒသရာဇ္မင္းမ်ားသည္ မိမိျပည္သူမ်ားကုိ ပိုင္စုိးသက့ဲသုိ႔ ဣေႁႏၵပစၥည္းတရားက မိမိဆိုင္ရာပစၥယုပၸန္တရားကို ပိုင္စုိးျခင္း အစုိးရျခင္းသေဘာ။)
၁၇။စ်ာနပစၥေယာ-ကမၼဌာန္းအာ႐ုံသုိ႔ကပ္၍ စူးစူးစုိက္စုိက္ ႐ႈတတ္သည္ဧ။္အျဖစ္ျဖင့္ ေက်းဇူးျပဳတတ္ေသာတရား၎
“သစ္ပင္ေတာင္ငူ တက္ေသာသူသည္ေအာက္သူတို႔အား ၾကည့္ေျပာျငားသုိ႔ခၚတြင္သမႈ ေက်းဇူးျပဳ စ်ာနပစၥည္းေခၚ"။
(သစ္ပင္ဖ်ား ေတာင္ထိပ္ဖ်ားတက္သူသည္ အျခားသုိ႔အာ႐ုံမေရာက္ေစဘဲ မိမိအာ႐ုံမွာစူးစူးစုိက္စုိက္သတိနဲ႔႐ႈသက့ဲသုိ႔
စ်ာန္အဂၤါပစၥည္းတရားက ပစၥယုပၸန္တရားကုိ စူးစူးစုိက္စုိက္႐ႈျမင္ျခင္းသေဘာ။)
၁၈။မဂၢပစၥေယာ-သံသရာမွထြက္ေျမာက္ေၾကာင္းနည္းလမ္းျဖစ္၍ ေက်းဇူးျပဳတတ္ေသာတရား၎။
“ပမာကူးတို႔ ေဆာင္ယူပို႔သုိ႔ ထို႔တူနိဗၺာန္ေရာက္ေၾကာင္းမွန္မႈ ေက်းဇူးျပဳ မဂၢပစၥည္းေခၚ”။
(ကူးတို႔ေလွသည္ ေလွစီးသူမ်ားကုိ လိုရာခရီးသုိ႔ေဆာင္ပို႔ေပးသလို မဂၢပစၥည္းတရားက နိဗၺာန္ကိုေရာက္ေအာင္
ပို႔ေဆာင္ေပးျခင္းသေဘာ။)
၁၉။သမၸယုတၱပစၥေယာ-ယွဥ္သည္ျဖစ္၍ေက်းဇူးျပဳတတ္ေသာတရား၎။
“စတုမဓူ ေရာသည့္တူေပ စိတ္ေစႏွစ္ပါးခြဲျခားမရ ယွဥ္ၾကသမႈ ေက်းဇူးျပဳ သမၸယုတၱပစၥည္းေခၚ”။
(စတုမဓူ၌ေရာထားေသာပစၥည္းမ်ား ခြဲျခားမရေအာင္ ေရာေႏွာေနသက့ဲသုိ႔ ပစၥည္းပစၥယုပၸန္ဟူေသာ
စိတ္ေစတသိက္မ်ား ခြဲမရေအာင္အတူယွဥ္တြဲကာ ေက်းဇူးျပဳျခင္းသေဘာ။)
၂၀။၀ိပၸယုတၱပစၥေယာ-မယွဥ္သည္ျဖစ္၍ေက်းဇူးျပဳတတ္ေသာတရား၎။
“ရသာေျခာက္ပါး ေရာစပ္ထားသုိ႔ ျခားနားမတူ ျဖစ္ဟန္မူသုိ႔ ကြဲျပားသမႈေက်းဇူးျပဳ ၀ိပၸယုတၱပစၥည္းေခၚ”။
(ေရာစပ္ထားေသာအရသာေျခာက္ပါးသည္ မတူကြဲျပားစြာေက်းဇူးျပဳသက့ဲသုိ႔ မတူျခားနားစြ့ာ ပစၥည္းမ်ားက
ပစၥယုပၸန္တရားမ်ားကုိ ေက်းဇူးျပဳျခင္းသေဘာ။)
၂၁။အတၳိပစၥေယာ-ထင္ရွားရွိဆဲျဖစ္၍ေက်းဇူးျပဳတတ္ေသာတရား၎။
“ျမင့္မိုရ္ေျမႀကီး ေထာက္ပ့ံနည္းသုိ႔ ပစၥည္းသတၱိ ေက်းဇူးရွိ အတၳိပစၥည္းေခၚ”
(ေျမႀကီးသည္ ျမင့္မိုရ္ေတာင္(တည္ရွိရန္) ထင္ရွားစြာေထာက္ပ့ံေပးသက့ဲသုိ႔ အတၳိပစၥည္းတရားက
ပစၥယုပၸန္တရားကုိ ထင္ရွားျဖစ္၍ေက်းဇူးျပဳျခင္းသေဘာ။)
၂၂။နတၳိပစၥေယာ-မရွိသည္ျဖစ္၍ ေက်းဇူးျပဳတတ္ေသာတရား၎။
“ၿငိမ္းေသေလၿပီး ဆီမီးတႏၲဳ ေက်းဇူးျပဳသုိ႔ ထို႔တူမွတ္ဘိ မရွိသမႈ ေက်းဇူးျပဳနတၳိပစၥည္းေခၚ”။
(ဆီမီးၿငိမ္းေသျခင္းသည္ ေနာက္ထပ္ဆီမီးျဖစ္ေပၚရန္ေက်းဇူးျပဳသက့ဲသုိ႔ ဦးစြာခ်ဳပ္ေပ်ာက္ေသာ စိတ္ေစတသိက္
ပစၥည္းတရားမ်ားက ေနာက္ထပ္ျဖစ္လာမည့္ စိတ္ေစတသိက္ပစၥယုပၸန္တရားတို႔အား(ျဖစ္ႏိုင္ရန္ေနရာဖယ္ေပးျခင္းအားျဖင့္)
ေက်း
၂၃။၀ိဂတပစၥေယာ-ကင္းမ့ဲခ်ဳပ္ေပ်ာက္သည္ျဖစ္၍ ေက်းဇူးျပဳတတ္ေသာတရား၎။
“ေနေရာင္ေပ်ာက္ကင္း လေရာင္လင္းသုိ႔ ခ်ဥ္းကပ္သမႈ ေက်းဇူးျပဳ ၀ိဂတပစၥည္းေခၚ”။
(ေနေရာင္ကြယ္ေပ်ာက္ျခင္းသည္ လေရာင္ျဖစ္ေပၚရန္ေက်းဇူးျပဳသက့ဲသုိ႔ ေရွ႕ပစၥည္းခ်ဳပ္ေပ်ာက္မႈ
သည္ ေနာက္ပစၥယုပၸန္ျဖစ္ေပၚရန္ ေက်းဇူးျပဳျခင္းသေဘာ။)
၂၄။အ၀ိဂတပစၥေယာ-မကင္းသည္ျဖစ္၍ေက်းဇူးျပဳတတ္ေသာတရား၎။
“သမုဒၵရာ ငါးေပ်ာ္ရာသုိ႔ မကင္းေသာအားယင္းတရားစု ေက်းဇူးျပဳ အ၀ိဂတပစၥည္းေခၚ”။
(ငါးႏွင့္ သမုဒၵရာသည္ မကင္းရာမကင္းေၾကာင္းေက်းဇူးျပဳသက့ဲသုိ႔ အ၀ိဂတပစၥည္းႏွင့္ ပစၥယုပၸန္တရားတို႔
မကင္းရာမကင္းေၾကာင္း ေက်းဇူးျပဳျခင္းသေဘာ။)
“ေရေသာက္ျမစ္လွ်င္ ယင္းသစ္ပင္ကို စည္ပင္သမႈ ေက်းဇူးျပဳ ေဟတုပစၥည္းဟူ၍ေခၚ”။
(ေရေသာက္ျမစ္မွ အကိုင္းအခက္ကို စည္ပင္ေအာင္ေထာက္ပ့ံေပးသက့ဲသုိ႔ ဟိတ္ဟူေသာ
ေရေသာက္ျမစ္ေျခာက္ပါးမွ ပစၥယုပၸန္တရားမ်ားကို နည္းတူေက်းဇူျခင္း။)
၀၂။အာရမၼဏပစၥေယာ-အာ႐ုံေျခာက္ပါးျဖစ္၍ ေက်းဇူးျပဳတတ္ေသာတရား၎။
“ေတာင္ေ၀ွးႀကိဳးတန္း မသန္စြမ္းကုိ မပင္ပန္းေစရ ထိုင္ထသမႈ ေက်းဇူးျပဳ အာရမၼဏပစၥည္းဟူ၍ေခၚ”။
(ေတာင္ေ၀ွးႀကိဳးတန္းသည္ မသန္စြမ္းသူကိုေထာက္တြယ္ရာျပဳသက့ဲသုိ႔ အာ႐ုံ၆ပါးတို႔ကအာရမၼဏိကမ်ားကို ေထာက္တြယ္ရာျပဳေပးဧ။္)
၀၃။အဓိပတိပစၥေယာ-အႀကီးမႉးျဖစ္၍ ေက်းဇူးျပဳတတ္ေသာတရား၎။
“စၾကာမင္းရွင္ အုပ္စုိးသြင္သို႔ ၿပိဳင္ယွဥ္မရွိ အုပ္စုိးဘိ အဓိပတိပစၥည္းေခၚ”။
(စၾကၤာမင္းသည္ ၿပိဳင္ဘက္မရွိေအာင္ အုပ္စုိးသလို အဓိပတိပစၥည္းလည္းၿပိဳင္ဘက္မရိွ အစုိးရသည္။)
၀၄။အနႏၲရပစၥေယာ-အျခားမ့ဲ(တဆက္ထဲအၾကားမရွိ)ျဖစ္၍ ေက်းဇူးျပဳတတ္ေသာတရား၎။
“စၾကာမင္းဖ်ား နတ္ရြာလားေသာ္ သားႀကီးနန္းရ ျဖစ္ရပမာ ျခားရာမရွိ ေက်းဇူးျပဳဘိ အနႏၲရပစၥည္းေခၚ”။
(စၾကာမင္းနတ္ရြာလားေသာ္ သားႀကီးနန္းတက္ရေအာင္စၾကၤာမင္း(နတ္ရြာလားမႈ)ကေက်းဇူးျပဳသလို ေနာက္ပစၥည္းျဖစ္တည္
ႏိုင္ရန္ ေရွ႕ပစၥည္းကေက်းဇူးျပဳေပးျခင္းသေဘာ။)
၀၅။သမနႏၲရပစၥေယာ-ေကာင္းစြာအျခားမ့ဲ(တဆက္တည္း အၾကားမရွိ)ျဖစ္၍ ေက်းဇူးျပဳတတ္ေသာတရား၎။
“စၾကာမင္းဖ်ား ေတာထြက္သြားေသာ္သားႀကီးနန္းရ ျဖစ္ရပမာ ျခားရာမရွိေက်းဇူးရွိ သမနႏၲရပစၥည္းေခၚ”။
(စၾကၤာမင္းေတာထြက္သြားက သားႀကီးနန္းတက္ရသလို ေရွ႕ပစၥည္းကေနာက္ပစၥည္းျဖစ္ေပၚေစရန္ေက်းဇူးျပဳျခင္း)
၀၆။သဟဇာတပစၥေယာ-အတူတကြျဖစ္၍ေက်းဇူးျပဳတတ္ေသာ တရား၎။
“ဆီမီးေတာက္ေသာ္ အလင္းေပၚသုိ႔ထို႔တူတသီး ပစၥည္းပစၥယုပၸန္ အတူျဖစ္မႈ ေက်းဇူးျပဳ သဟဇာတပစၥည္းေခၚ”။
(ဆီမီးေတာက္သည္ႏွင့္တၿပိဳင္နက္ အလင္းျဖစ္ေပၚကာေက်းဇူးျပဳသလို ပစၥည္းပစၥဳပၸန္ အတူျဖစ္၍ေက်းဇူျပဳမႈသေဘာ)။
၀၇။အညမညပစၥေယာ-အခ်င္းခ်င္းအျပန္အလွန္ေက်းဇူးျပဳတတ္ေသာတရား၎။
“သစ္သားသုံးခြ ခ်င္းခ်င္းမသို႔ ျပန္လွန္သမႈ ေက်းဇူးျပဳ အညမညပစၥည္းေခၚ”
(သုံးေခ်ာင္းေထာက္တစ္ခု၌ရွိေသာ ဒုတ္သုံးေခ်ာင္းသည္ အျပန္အလွန္ေဖးမေထာက္ပ့ံေပးသက့ဲသုိ႔ ပစၥည္းပစၥယုပၸန္ခ်င္း
ေထာက္တည္ႏိုင္ရန္အတြက္ အျပန္လွန္ေက်းဇူးျပဳျခင္းသေဘာ။)
၀၈။နိႆႆႆႆ ယပစၥေယာ-မွီရာျဖစ္၍ ေက်းဇူးျပဳတတ္ေသာတရား၎။
“သစ္ပင္တည္ရာ ေျမပမာလွ်င္ မွီရာတည္မႈ ေက်းဇူးျပဳ နိႆယပစၥည္းေခၚ”
(ေျမျပင္သည္ သစ္ပင္ဧ။္မွီခိုရာအျဖစ္ျဖင့္ေက်းဇူးျပဳသလို ပစၥည္းတရားသည္လည္း ပစၥယုပၸန္တရားဧ။္
မွီခိုရာအျဖစ္ျဖင့္ ေက်းဇူးျပဳျခင္းသေဘာ။)
၀၉။ဥပနိႆ ယပစၥေယာ-အားႀကီးေသာအေၾကာင္းျဖစ္၍ ေက်းဇူးျပဳတတ္ေသာတရား၎။
“မိုးႀကီးပမာ သတၱ၀ါေတြ တည္ေနႏိုင္မႈေက်းဇူးျပဳ ဥပနိႆ ယပစၥည္းေခၚ”။
(မိုးႀကီးရြာခ်မႈသည္ သတၱ၀ါမ်ားရွင္သန္ႏိုင္ရန္ အားႀကီးစြာအေထာက္ပ့ံေပးသက့ဲသုိ႔ ပစၥယုပၸန္တရားမ်ားျဖစ္ေပၚရပ္တည္
ႏိုင္ရန္ ဥပနိႆ ယပစၥည္းျဖင့္ အားႀကီးစြာေထာက္ပ့ံေပးျခင္းသေဘာ။)
၁၀။ပုေရဇာတပစၥေယာ-ေရွး၌ျဖစ္ႏွင့္၍ေက်းဇူးျပဳတတ္ေသာတရား၎။
“ကမၻာဦးက ေနႏွင့္လသုိ႔ ေရွ႕ျဖစ္လာျငား ထိုတရားက ေနာက္၌ျဖစ္မႈ တရားစုကို ျဖစ္တည္သမႈ ေက်းဇူးျပဳ ပုေရဇာတပစၥည္းေခၚ”။
(ကမၻာဦး၌ျဖစ္ေပၚခ့ဲေသာေန,လမ်ားက ေနာက္ျဖစ္တ့ဲေတာေတာင္ေရေျမသဘာ၀ႏွင့္ သတၱ၀ါမ်ားကုိေက်းဇူးျပဳသက့ဲသုိ႔ ဦးစြာျဖစ္ႏွင့္ေသာ
ပစၥည္းတရားက ေနာက္မွျဖစ္တ့ဲပစၥည္းတရားကုိ ေက်းဇူးျပဳျခင္းသေဘာ။)
၁၁။ပစၧာဇာတပစၥေယာ-ေနာက္၌ျဖစ္၍ေက်းဇူးျပဳတတ္ေသာတရား၎။
“ဠင္းတငယ္ေသာ္ အစာေမွ်ာ္သုိ႔. ေနာက္ေပၚလာသည့္ ပစၥည္းတရားစုေက်းဇူးျပဳ ပစၧာဇာတပစၥည္းေခၚ”။
(လင္းတငယ္ဧ။္အစာေမွ်ာ္လင့္(ေတာင့္တမႈ)က အစာစားရမႈကိုျဖစ္ေပၚလာေအာင္ ေထာက္ပ့ံေပးသက့ဲသုိ႔ ေနာက္၌ျဖစ္မည့္ပစၥည္းတရား
က အရင္ျဖစ္ခ့ဲတ့ဲပစၥယုပၸန္တရားကုိ ေက်းဇူးျပဳျခင္းသေဘာ။)
၁၂။အာေသ၀နပစၥေယာ-အဖန္တလဲလဲမွီ၀ဲထုံအပ္သည္ျဖစ္၍ ေက်းဇူးျပဳတတ္ေသာတရား၎။
“ေရွး၌ထုံထား နံ႔သာလားသုိ႔ ေရွ႕ဖ်ားက်မ္းဂန္ ေလ့လာသန္လတ္ ေနာက္ထပ္က်မ္းဂန္ အျမင္သန္သည္ ဧကန္အာေသ၀နသေဘာတည္း”။
(ငယ္စဥ္က ထပ္ခါထပ္ခါသင္ယူထားေသာအတတ္ပညာမ်ားသည္ ေနာက္ထပ္သင္ယူမည့္အတတ္ပညာမ်ားအတြက္ အေထာက္အကူ ျပဳသက့ဲသုိ႔ အဖန္ဖန္အထပ္ထပ္ မွီ၀ဲထုံအပ္ေသာ ပစၥည္းတရားက ပစၥယုပၸန္တရားတို႔ကို ေက်းဇူးျပဳျခင္းသေဘာ။)
၁၃။ကမၼပစၥေယာ-အေၾကာင္းကံျဖစ္၍ေက်းဇူးျပဳတတ္ေသာတရား၎။
“မ်ိဳးေစ့အလား ပမာထား၍ ႏွစ္ပါးေသာကံ အေျခခံကာ ေ၀ဖန္သမႈ ေက်းဇူးျပဳကမၼပစၥည္းေခၚ”။
(မ်ိဳးေစ့သည္ သစ္ပင္ရွင္သန္ျဖစ္ေပၚရန္ေက်းဇူးျပဳသက့ဲသုိ႔ အေၾကာင္းကံတရားက အက်ိဳဳးပစၥယုပၸန္
တရားကုိ ေက်းဇူးျပဳျခင္းသေဘာ။)
၁၄။၀ိပါကပစၥေယာ-အက်ိဳးျဖစ္၍ ေက်းဇူးျပဳတတ္ေသာတရား၎။
“ရိပ္ခိုနားေန သြန္းေလေျပသုိ႔ ကံေနအလား အျဖစ္မ်ားမႈ ေက်းဇူးျပဳ ၀ိပါကပစၥည္းေခၚ”။
(အရိပ္၌နားခိုသူအား ေလေျပေလညွင္းကထပ္ဆင့္ေအးျမေစသလို ကုသုိလ္တရားရ့ဲအက်ိဳးကုိ
အက်ိဳး၀ိပါက္မ်ားက ထပ္ဆင့္အေထာက္ပ့ံေပးျခင္းသေဘာ။)
၁၅။အာဟာရပစၥေယာ-ေထာက္ပံ႔ခိုက္ခန္႔ေစတတ္သည္ျဖစ္၍ ေက်းဇူးျပဳတတ္ေသာတရား၎။
“အိမ္ကိုက်ားကန္ ျဖစ္ရဟန္သုိ႔ သဏၭာန္ တူစြာ ေထာက္ပ့ံသမႈ ေက်းဇူးျပဳ အာဟာရပစၥည္းေခၚ”။
(ယုိင္နဲ႔ေနတ့ဲအိမ္ကို က်ားကန္ကာေထာက္ကူေပးထားသက့ဲသုိ႔ ပစၥယုပၸန္တရားမ်ားရပ္တည္ႏိုင္ရန္
အာဟာရပစၥည္းတရားမ်ားက ေထာက္ပံ့ေက်းဇူးျပဳျခင္းသေဘာ။)
၁၆။ဣႃႏၵိယပစၥေယာ-အစုိးရသည္ျဖစ္၍ေက်းဇူးျပဳတတ္ေသာတရား၎။
“မိမိဆိုင္ရာ ကိစၥမွာလွ်င္ ေကာင္းစြာစုိးရျဖစ္ရစင္စစ္ ပေဒသရာဇ္ စုိးအုပ္လွစ္သို႔ေခၚတြင္သမႈ ေက်းဇူးျပဳ ဣႃႏၵိယပစၥည္းေခၚ”။
(ပေဒသရာဇ္မင္းမ်ားသည္ မိမိျပည္သူမ်ားကုိ ပိုင္စုိးသက့ဲသုိ႔ ဣေႁႏၵပစၥည္းတရားက မိမိဆိုင္ရာပစၥယုပၸန္တရားကို ပိုင္စုိးျခင္း အစုိးရျခင္းသေဘာ။)
၁၇။စ်ာနပစၥေယာ-ကမၼဌာန္းအာ႐ုံသုိ႔ကပ္၍ စူးစူးစုိက္စုိက္ ႐ႈတတ္သည္ဧ။္အျဖစ္ျဖင့္ ေက်းဇူးျပဳတတ္ေသာတရား၎
“သစ္ပင္ေတာင္ငူ တက္ေသာသူသည္ေအာက္သူတို႔အား ၾကည့္ေျပာျငားသုိ႔ခၚတြင္သမႈ ေက်းဇူးျပဳ စ်ာနပစၥည္းေခၚ"။
(သစ္ပင္ဖ်ား ေတာင္ထိပ္ဖ်ားတက္သူသည္ အျခားသုိ႔အာ႐ုံမေရာက္ေစဘဲ မိမိအာ႐ုံမွာစူးစူးစုိက္စုိက္သတိနဲ႔႐ႈသက့ဲသုိ႔
စ်ာန္အဂၤါပစၥည္းတရားက ပစၥယုပၸန္တရားကုိ စူးစူးစုိက္စုိက္႐ႈျမင္ျခင္းသေဘာ။)
၁၈။မဂၢပစၥေယာ-သံသရာမွထြက္ေျမာက္ေၾကာင္းနည္းလမ္းျဖစ္၍ ေက်းဇူးျပဳတတ္ေသာတရား၎။
“ပမာကူးတို႔ ေဆာင္ယူပို႔သုိ႔ ထို႔တူနိဗၺာန္ေရာက္ေၾကာင္းမွန္မႈ ေက်းဇူးျပဳ မဂၢပစၥည္းေခၚ”။
(ကူးတို႔ေလွသည္ ေလွစီးသူမ်ားကုိ လိုရာခရီးသုိ႔ေဆာင္ပို႔ေပးသလို မဂၢပစၥည္းတရားက နိဗၺာန္ကိုေရာက္ေအာင္
ပို႔ေဆာင္ေပးျခင္းသေဘာ။)
၁၉။သမၸယုတၱပစၥေယာ-ယွဥ္သည္ျဖစ္၍ေက်းဇူးျပဳတတ္ေသာတရား၎။
“စတုမဓူ ေရာသည့္တူေပ စိတ္ေစႏွစ္ပါးခြဲျခားမရ ယွဥ္ၾကသမႈ ေက်းဇူးျပဳ သမၸယုတၱပစၥည္းေခၚ”။
(စတုမဓူ၌ေရာထားေသာပစၥည္းမ်ား ခြဲျခားမရေအာင္ ေရာေႏွာေနသက့ဲသုိ႔ ပစၥည္းပစၥယုပၸန္ဟူေသာ
စိတ္ေစတသိက္မ်ား ခြဲမရေအာင္အတူယွဥ္တြဲကာ ေက်းဇူးျပဳျခင္းသေဘာ။)
၂၀။၀ိပၸယုတၱပစၥေယာ-မယွဥ္သည္ျဖစ္၍ေက်းဇူးျပဳတတ္ေသာတရား၎။
“ရသာေျခာက္ပါး ေရာစပ္ထားသုိ႔ ျခားနားမတူ ျဖစ္ဟန္မူသုိ႔ ကြဲျပားသမႈေက်းဇူးျပဳ ၀ိပၸယုတၱပစၥည္းေခၚ”။
(ေရာစပ္ထားေသာအရသာေျခာက္ပါးသည္ မတူကြဲျပားစြာေက်းဇူးျပဳသက့ဲသုိ႔ မတူျခားနားစြ့ာ ပစၥည္းမ်ားက
ပစၥယုပၸန္တရားမ်ားကုိ ေက်းဇူးျပဳျခင္းသေဘာ။)
၂၁။အတၳိပစၥေယာ-ထင္ရွားရွိဆဲျဖစ္၍ေက်းဇူးျပဳတတ္ေသာတရား၎။
“ျမင့္မိုရ္ေျမႀကီး ေထာက္ပ့ံနည္းသုိ႔ ပစၥည္းသတၱိ ေက်းဇူးရွိ အတၳိပစၥည္းေခၚ”
(ေျမႀကီးသည္ ျမင့္မိုရ္ေတာင္(တည္ရွိရန္) ထင္ရွားစြာေထာက္ပ့ံေပးသက့ဲသုိ႔ အတၳိပစၥည္းတရားက
ပစၥယုပၸန္တရားကုိ ထင္ရွားျဖစ္၍ေက်းဇူးျပဳျခင္းသေဘာ။)
၂၂။နတၳိပစၥေယာ-မရွိသည္ျဖစ္၍ ေက်းဇူးျပဳတတ္ေသာတရား၎။
“ၿငိမ္းေသေလၿပီး ဆီမီးတႏၲဳ ေက်းဇူးျပဳသုိ႔ ထို႔တူမွတ္ဘိ မရွိသမႈ ေက်းဇူးျပဳနတၳိပစၥည္းေခၚ”။
(ဆီမီးၿငိမ္းေသျခင္းသည္ ေနာက္ထပ္ဆီမီးျဖစ္ေပၚရန္ေက်းဇူးျပဳသက့ဲသုိ႔ ဦးစြာခ်ဳပ္ေပ်ာက္ေသာ စိတ္ေစတသိက္
ပစၥည္းတရားမ်ားက ေနာက္ထပ္ျဖစ္လာမည့္ စိတ္ေစတသိက္ပစၥယုပၸန္တရားတို႔အား(ျဖစ္ႏိုင္ရန္ေနရာဖယ္ေပးျခင္းအားျဖင့္)
ေက်း
၂၃။၀ိဂတပစၥေယာ-ကင္းမ့ဲခ်ဳပ္ေပ်ာက္သည္ျဖစ္၍ ေက်းဇူးျပဳတတ္ေသာတရား၎။
“ေနေရာင္ေပ်ာက္ကင္း လေရာင္လင္းသုိ႔ ခ်ဥ္းကပ္သမႈ ေက်းဇူးျပဳ ၀ိဂတပစၥည္းေခၚ”။
(ေနေရာင္ကြယ္ေပ်ာက္ျခင္းသည္ လေရာင္ျဖစ္ေပၚရန္ေက်းဇူးျပဳသက့ဲသုိ႔ ေရွ႕ပစၥည္းခ်ဳပ္ေပ်ာက္မႈ
သည္ ေနာက္ပစၥယုပၸန္ျဖစ္ေပၚရန္ ေက်းဇူးျပဳျခင္းသေဘာ။)
၂၄။အ၀ိဂတပစၥေယာ-မကင္းသည္ျဖစ္၍ေက်းဇူးျပဳတတ္ေသာတရား၎။
“သမုဒၵရာ ငါးေပ်ာ္ရာသုိ႔ မကင္းေသာအားယင္းတရားစု ေက်းဇူးျပဳ အ၀ိဂတပစၥည္းေခၚ”။
(ငါးႏွင့္ သမုဒၵရာသည္ မကင္းရာမကင္းေၾကာင္းေက်းဇူးျပဳသက့ဲသုိ႔ အ၀ိဂတပစၥည္းႏွင့္ ပစၥယုပၸန္တရားတို႔
မကင္းရာမကင္းေၾကာင္း ေက်းဇူးျပဳျခင္းသေဘာ။)
No comments:
Post a Comment